woensdag 5 september 2018

HIV positief


’s Avonds is het hier koud, het waait, het regent.  We zitten binnen, zelfs Saul (the securityman) blijft binnen.  We eten samen, drinken samen een biertje, er wordt gepraat, en …

Ik had al het gerucht opgevangen dat Fausta en Mac gescheiden zijn.  Kato had hier nog niets over gezegd, weet dit blijkbaar ook nog niet.  Dus Robert verteld mij hoe en wat.  Weer zo’n verhaal dat soms bijna niet te geloven is.

Blijkbaar laten de mensen zich hier soms testen voor HIV, en zo ontdekte Fausta dat ze HIV-positief is.  Mac, haar echtgenoot,  heeft haar besmet.  Fausta is al z’n tweede vrouw, maar hij heeft blijkbaar ook in Kisoro nog een vrouw rondlopen.  De getrouwde mannen hier maken er geen probleem van om hun vrouwen te bedriegen.  Een vrouw mag haar man niet bedriegen, maar de mannen mogen een ‘girlfriend’ hebben naast hun vrouw.  
Je zou denken, dat als je ontdekt, dat je beiden HIV-positief bent, dat je vanaf nu heel voorzichtig met seksueel contact zal omspringen.  Neen, hier doen ze juist het tegenovergestelde.  Fausta gaat naar Rubuguri om seks te hebben met andere mannen.  Mac ontdekt dit, en gaat naar Kisoro om ook seks te hebben met andere vrouwen.  Ze hebben hier, vooral de mannen, de idee dat, hoe meer seks ze hebben, dat ze hun HIV-virus kunnen kwijtspelen.  Hoe dom! En hoe egoïstisch! En hoe jonger de vrouw, hoe beter, want zij is gezond, dus misschien kan zij de HIV-positieve man ook weer gezond maken.  

Ik kan dit niet begrijpen, ongelooflijk.  En een condoom gebruiken?  Waarom gebruiken ze geen condoom?  En dan krijg ik als antwoord, ‘hoe kan je als man nu seks hebben met een condoom, dat gaat toch niet’.  

Charity en Kato bevestigen me nadien dat dit inderdaad nog op plaatsen zoals hier gebeurd, dorpsmentaliteit, en vooral weer, het gebrek aan onderwijs.  En ik zou zelf er zeker aan toe voegen, het gebrek aan seksuele voorlichtingen met alle bijhorende ziektes.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten