vrijdag 8 februari 2019

Schoolgeld voor de meisjes

Eén van de doelstellingen van Een Hart voor Uganda is 'meisjes de kans op onderwijs geven'.  En we zijn er nu al in geslaagd om 7 meisjes te sponsoren.  Alle meisjes zijn gelinkt aan de School of Mercy, dat wil zeggen dat hun mama of oma of tante bij ons les volgt.

Ik had van thuis uit al de opdracht gegeven aan Charity, via Kato, om 5 meisjes te zoeken, want 2 van hen, Cecilia en Lovence, worden al 5 jaar door mijn vader en mij gesponsord.

Bij mijn aankomst in Nkuringo, bleek Charity 2 jongens en 2 meisjes te hebben.  Maar ik vroeg meisjes Charity?  En hier heb je wat hier altijd gebeurd, de jongens worden naar voren geschoven.  Charity had inderdaad aan de mama's gezegd, een meisje, en de volgende dag komen de mama's terug om te melden dat, onder invloed van de vaders, ze een jongen willen laten sponsoren.  Dit had ik verwacht, maar mijn antwoord is duidelijk, 'neen, enkel meisjes'.  Ik ken de mensen en de cultuur hier al een beetje, en het is voor mij overduidelijk dat de meisjes/vrouwen hier een kans moeten krijgen.

Na wat heen en weer gepraat, hebben we de volgende dag uiteindelijk 5 meisjes.





Cecilia, Lovence, en oma Rosalia en lerares Charity.


Gloria en haar tante Polina


Mereyani en haar mama Topista


Helena en haar mama Meri


Judith en haar mama Provia


Olivia en haar mama Yuventa

Cecilia (Primary 6), Lovence (Primary 5) en Gloria (Primary 3) gaan naar de school van directeur Asgario, Nkuringo Foundation Nursery & Primary School.  Dat is de school die wij in het prille begin mee steunden.  Nu is dit een goed draaiende school waar een 200-tal kinderen onderwijs krijgen.

Mereyani (Primary 4), Olivia (Primary 3), Helena (Primary 1) en Judith (Top Class) gaan naar de school van directeur Arthus, Nkuringo Bright Future, waar goed onderwijs geven een belangrijke factor is.

Er is competitie tussen de twee scholen om de beste resultaten, de beste leerlingen te kunnen afleveren op het einde van het 7de leerjaar.  Zolang dit in het voordeel van de kinderen zelf is, vind ik dat helemaal oké.

Ik hoop dat we al deze meisjes hiermee een kans geven op een betere toekomst, een toekomst met meer mogelijkheden dan velen  hier nu hebben.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten