zondag 2 februari 2020

De gesponsorde kinderen samen met hun mama's


Veel zonneschijn heb ik deze week nog niet gezien, ook vandaag weer mist en regen.  Daardoor zie ik van mijn plannen af om naar de kerk te gaan, want hier past het niet om als vrouw in een broek naar de kerk te gaan, en ik vind het te killig om een kleedje aan te doen. 

Kort na de middag komen de vrouwen, samen met hun gesponsorde kinderen, naar de Volcano-House, en ik zie aan hun blik dat ik niet de gepaste zondagse feestkledij aan heb.  Dus ik ga mij snel omkleden, en gelukkig, ik doe een kleedje aan en de zon begint te schijnen, hoera.




Gisteren heb ik aan Arthur de schoolfees betaald voor het komende jaar.  Acht kinderen worden door ons, in zijn school ‘Bright Futur’ gesponsord.  Lovence in Primary 6, Mereyani in Primary 5, Olivia in Primary 4, Helena & Judith & Titus in Primary 1, Prisca en Judith Tukahirwa in Top Class.  Top Class is het voorbereidend jaar alvorens je naar de lagere school gaat.  En deze kinderen hebben dit extra nodig, omdat het leerniveau in deze school hoger ligt dan het schooltje waar ze voordien gingen.  Judith Tukahirwa kan nog geen woord Engels en dat is in de school van Arthur wel nodig.  In de privé-scholen wordt veel les gegeven in het Engels.  Kan misschien vreemd lijken voor ons, maar het maakt op lange termijn hier wel een groot verschil uit.  


Lovence en grootmoeder Rosaria

Mereyani en mama Topista


Olivia


Helena en mama Mery

Judith en mama Provia

Titus

Prisca en mama Charity
Judith en mama Kellen

In de school van Asgario, ‘Nkuringo Primary’, hebben we ook nog 2 leerlingen, Cecilia in Primary 7 en Gloria in Primary 4.

Cecilia en mama Nighty Verena

Gloria en tante Polina


Kato heeft voor een bak soda (limonade) gezorgd, ik heb koekjes mee, en de kadootjes en brieven van de sponsors worden uitgedeeld.  Er wordt veel gelachen en grapjes gemaakt.  Iedereen is gelukkig.  Daar Titus het enige jongetje is, staat hij maar weer eens in het middelpunt van de belangstelling.  Daar 2 van de vrouwen een kleine baby bij zich hebben, wordt er over ‘hoeveel kinderen hebben’ gesproken.  Kato vraagt aan Titus hoeveel kinderen hij later wil, en het antwoord komt er héél snel uit, tot mijn grote verbazing; “10 kinderen en 2 vrouwen”.  Dit is voor deze kleine jongen de normaalste zaak van de wereld want zowel zijn vader als zijn grootvader hebben meerdere vrouwen.  Ik ga hier de komende jaren nog heel wat gesprekken met Titus over moeten hebben, laten we maar zeggen dat ik hem in de goeie zin van het woord wat zal brainwashen.


Hun manier om ‘dankjewel’ te zeggen, is via zang en dans.  Zalig om te zien hoe de kinderen zich in de dans uitleven.  Prachtig!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten