maandag 3 februari 2020

Priscilla gaat terug naar school


Vandaag brengen we Priscilla naar de Secondary School ‘Vision’ in Kisoro.  Priscilla is al twintig jaar, maar sinds haar 14de wilde haar vader niet meer betalen voor onderwijs voor haar, ze kon beter thuis blijven en helpen in het huishouden.  Zo belande ze in onze School of Mercy.  Daar we zagen hoe gemotiveerd ze is om toch nog bij te leren en geven we haar nu de kans, via sponsoring, om de draad terug op te pikken en toch nog onderwijs te volgen en een diploma te behalen.

We hebben haar naar deze school gebracht, en ze zal hier op internaat blijven, want als ze dagelijks naar huis zou gaan, dan weten we al op voorhand dat er niet veel van studeren in huis zal komen.  Als we aankomen in de school, heeft ze welgeteld 1200 UgSh op zak.  Dat is 0,25 € !!!  En ze heeft nog allerlei materiaal nodig.  Dus gaan we eerst winkelen, en voorzien we haar van het nodige.  Daarna installeren we haar in de slaapvertrekken.  Alle jonge meisjes hier zijn vol enthousiasme.  Ik kan mijn ogen niet geloven.  De slaapvertrekken staan bomvol stapelbedden, de ruimte is kil en vochtig, er valt nauwelijks licht binnen, en overal zie ik vuiligheid liggen.  Blijkbaar is het aan de meisjes zelf om deze slaapvertrekken te onderhouden.  Vind ik aan de ene kant wel redelijk, zo leren ze dat ook, maar aan de andere kant zou ik toch zorgen dat bij aankomst alles proper is.  Maar dit vinden de volwassen duidelijk niet nodig.  Ik vind de volwassenen hier vaak luier dan de kinderen en jongeren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten