zondag 5 maart 2017

Goodbye-Party



Iedereen is uitgenodigd om 14u, na de mis.  Maar om 14u loopt het varkentje dat moet opgegeten worden, nog levend rond.  Ik maak mij snel uit de voeten, want dat wil ik niet zien of horen.   

In afwachting van het eten, wordt er ‘obushera’ gedronken,  en wordt er gedanst en gezongen.  Dit is prachtig, al die vrouwen, vol enthousiasme. Ze kunnen misschien niet schrijven of lezen, of nauwelijks Engels, maar dit kunnen ze wel goed.  Hier geniet ik volop van.  En natuurlijk, moet ik ook eens meedoen. Dat kunnen zij ook appreciëren. 






De meeste mannen die ik uitgenodigd heb, komen even binnen om goeie dag te zeggen, en druipen dan weer af. Teveel vrouwen, haha.

Wat staat er op de menu; ‘empunu (varkensvlees), dit wordt eerst in stukje gekapt en gekookt, en dan gemarineerd, en geroosterd’, dit vergezeld van ‘matoke-bananen’, gekookt op hun geheel, en ‘irish potatoes’.  Dit wordt door iedereen met veel smaak opgegeten.

Er zijn enkele vrouwen die een attentie voor mij hebben, dat vind ik echt lief.  Van Cecilia krijg ik tomaatjes en van Lovence krijg ik banaantjes en een klein mandje. Cecilia en Lovence zijn de meisjes die wij sponsoren.  Zij zingen een lied voor mij.  Van Justine (samen met Hannamarya en Burasio) krijg ik passievruchten en enkele briefjes (die moet ik later nog lezen).  En ook zij zingen een lied voor mij.  Lief! Zo lief!

Titus en Joshua zijn ook zo’n twee lieverds. Zij vragen niets. Zij komen gewoon bij mij staan, tegen mij geleund, ze hebben enkel nood aan wat affectie.  Dat kan ik begrijpen, want hun moeders hebben elk een nieuwe baby, en dan moeten deze kleine kinderen zelfstandig worden/zijn.


Als het tijd is om te vertrekken, nemen we nog een grote groepsfoto. Met veel gelach.  En daarna willen sommigen, onder vrolijk gelach, een knuffel van mij.  Zij zijn dit niet gewoon, maar zien mij dat altijd doen, dus dan willen ze dat ook wel eens.





Ook Kato zal hier gemist worden.  Ook hij krijgt knuffels.

Daarna zitten we nog wat na te praten in de klas, iedereen die meegeholpen heeft, we drinken nog wat obushera.  En MC Kyiga (Tchiga) speelt enkele mooie liedjes.  Adruf is in een melancholische bui, en zingt ook zo.  En dan hebben mijn lieve vrienden nog een verrassing; Alex heeft een taart gebakken voor mijn verjaardag.  Oh, en dit is meegekomen van Kisoro op de boda-boda (brommer).  Hier kan toch alles hé.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten