vrijdag 7 juli 2017

Local food


Nu mag je wel zeggen dat ik mij aanpas aan mijn omgeving.  Op onze menu staan enkel lokale gerechten, dat wil zeggen, groenten en fruit die hier te verkrijgen zijn.

's Morgens : ananas en banaan

's Middags : avocado en banaan



’s Avonds op de menu; aardappelen met ajuin, tomaatjes en … groene paprika of 'dodo'. Dodo gelijkt op spinazie maar bitterder.  Tja, dit wordt hier een sober en gezond leven.    





Ter afwisseling van de aardappelen: "matoke".  Gemaakt van groene bananen.  Kato is deze hier aan het schillen.  Is een heel plakkerig gedoe.


 samen met een saus van g-nuts



Alles wordt hier samen in één pot klaar gemaakt, en dat noemen ze "katogo".

Tot grote ramp voor Kato, we hebben geen zout.  Hahaha, dat vind ik niet erg.  De mensen begrijpen hier niet dat teveel zout en teveel suiker slecht is voor hun gezondheid.

Nu, ik heb ook mijn zonde, 's morgens koffie en s' avonds een biertje (als dit te krijgen is in het dorp).
Koffie maken we met een 'plunger'. 


Koken doen we op een gasvuurtje.  De meeste mensen koken hier nog met kolen, waarvoor helaas heel wat bomen moeten sneuvelen.  Dus, na wat wikken en wegen, hebben wij gekozen voor gas.




 Mijn nieuwe Ugandese uitzet.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten