zaterdag 15 juli 2017

Kleine Titus



Kleine Titus zit in het eerste kleuterklasje (Baby-Class), in de Community School van Ntungamo.  Ook hier moet er betaald worden voor ‘middageten’ en de extra ’leerkrachten’. In de kleuterklassen zetten ze er twee per klas, alhoewel ik dit nog nooit met mijn eigen ogen gezien heb. 


Er wordt hier in de Community-School veel minder schoolgeld betaald dan in de privé-scholen, maar toch nog teveel voor sommige ouders/grootouders, waardoor de kinderen uiteindelijk niet ver geraken in hun opleiding.  

Titus woont samen met zijn zusje Lovence, bij hun grootmoeder Rosalia.  Lovence gaat naar Asgario z’n school, en daarvoor betaal ik 144 dollar inschrijvingsgeld (per jaar).  Enkele jaren geleden kwam de vraag om Lovence te sponsoren (via Janet Duchesne, Engelse dame die al de gesponsorde kinderen in Asgario z’n school opvolgd),  en omdat ik Lovence al kende, heb ik toegezegd.  

Er waren nu ook problemen met het schoolgeld van Titus. Blijkt dat er niet betaald is voor dit trimester. En oma Rosalia is het moe om altijd voor de kinderen en kleinkinderen te moeten opdraaien. Dus wordt Titus uit de klas gezet.  Het blijkt dat de Primary School goedkoper is dan Nursery School, dus kwam Rosalia vragen aan Headteacher Francis om Titus in Primary One te zetten.  Maar daar is Titus helemaal niet blij mee. De lerares verteld mij; "He is groomy". Tja, ik geef hem geen ongelijk. En dat is ook geen goeie oplossing voor Titus, want het is in de Nursery dat ze leren schrijven.  Dit kan dus niet.  Kato en ik bespreken hoe we dit zullen oplossen.

Na veel rondvragen en uitvragen komen we te weten dat het schoolgeld voor Titus aan een Nonkel gegeven is, dus wordt uiteindelijk het geld aan hem gevraagd en gelukkig kan hij het betalen.  En ondertussen komen we ook meer te weten over de vader van Titus en Lovence!

De vader heeft vier vrouwen en zevenentwintig kinderen. 
Ja, je leest het goed, 4 vrouwen en 27 kinderen.  
En ... hij betaalt alleen maar schoolgeld voor de jongens! 
Ongelooflijk!
Je houdt dit toch niet voor mogelijk!?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten