dinsdag 7 februari 2017

A jigger

Wat is een 'jigger'?  Ik denk niet dat er een vertaling voor is, want dit bestaat niet bij ons in België, zelfs niet in Europa.  Dit is iets afrikaans, en iets waar vooral de arme mensen last van hebben.  Afkomstig van de zandvlo.  Die nestelt zich in wondjes, in vuiligheid, en legt dan eitjes. Boodschap is, zo snel mogelijk verwijderen!  Maar dit is een probleem van de arme mensen, dus sommigen blijven hier mee rondlopen, en dit blijkt vooral de voeten kapot te maken.

Waarom ik jullie dit vertel?  Ik begin hier volledig te integreren.  Ik heb er ook eentje kunnen vangen.  Ik weet niet waar.  Maar een gewaarschuwd vrouw ... is er veel waard.

Ik had al enkele dagen een klein wondje aan mijn vinger. Ik ontsmette dit, en deed er een plakker over, maar het ging niet weg, het werd eigenlijk alleen maar dikker.
Vandaag waren we in de 'Green Hill Hospital', en omdat er geen patiënten waren, zei ik al lachend, misschien kunnen jullie mijn vinger verzorgen.  Dat vonden ze natuurlijk interessant, een muzungu, een blanke patiënt.  Onmiddellijk, als ze naar mijn vinger keken, zeiden ze beiden, verpleger Ronald en dokter Isaac, "a jigger". En die moest er onmiddellijk uitgehaald worden.  Dit hebben ze dan ook heel professioneel gedaan.




Thank you Ronald!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten