donderdag 9 februari 2017

Op zoek naar een bron van water



Vandaag gaan we naar beneden, naar Kashasha-river.  De bedoeling is een plaats te vinden vanwaar er water naar boven gepompt kan worden.  Chris Read (Singing Gorilla) wil met een redelijk simpel systeem, zonder elektriciteit of zonder generator, water naar boven krijgen.  Met hydraulische pompen.  Wat hij wel nodig heeft is een niveauverschil om druk te creëren.  Ik hoop dat dit lukt.  De bedoeling van vandaag is, de hoogte, de helling en de afstand te meten. Exploring.


De helling is redelijk stijl.  We komen langs kleine huisjes, ik zou zeggen arme huisjes, mensen die leven van de opbrengst van het stukje land er rond.  En ik kom vrouwen van onze school tegen.  Dat is leuk. En zij vinden het ongelooflijk dat ik bij hen langs kom.  Als we terug omhoog gaan, Kato en ik, een heel eind voor op de anderen, krijgen we zelfs een drankje (softdrink van gierst) aangeboden.  Dat was op de goeie moment, want ons water was al op.  En we weten dat het water  van het bronnetje beneden komt dat we bezocht hebben. Proper, helder water.




De omgeving hier is prachtig.  Ze noemen dit de bufferzone.  Dat is tussen het woud en het platteland.  Om de apen in het woud te houden, hebben ze in deze bufferzone thee geplant.  Het is niet de bedoeling deze thee te oogsten, zodoende is ze eigenlijk overwoekerd.  Je zou bijna kunnen zeggen, ‘een thee-oerwoud’.  Om erdoor te geraken volgen we de smalle paadjes die de lokale mensen hier gebruiken om water te halen bij de bron.  





 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten