dinsdag 15 augustus 2017

Baby Alexander



Alex van de CoffeePot, mijn favoriete café in Kisoro, is zaterdag 12/08/2017 vader geworden.  


Wij gingen gisteren al op baby-bezoek, in het Mutolere-hospitaal in Kisoro.

Alle vrouwen liggen in één grote zaal, ik tel 14-tal bedden. Tussen elk bed staat een gemetst muurtje van ongeveer 1m20 hoog.  Bij elke vrouw zit een vrouwelijk familielid die voor de pas bevallen moeder en het kindje zorgt.  Door het verplegend personeel wordt enkel medische zorgen gegeven, voor de rest moet de familie zorg dragen voor de patiënt, ook eten geven.

Kleine Alexander is met een keizersnede geboren.  Als je vraagt ‘waarom’, dan weten ze dat niet.  Maar de baby ziet er kerngezond uit.  Rustig ook, net als z’n mama.   
Tijdens de bevalling is de vader hier nooit aanwezig.  Weer enkel een vrouwelijk familielid.  


Ik krijg de kleine baby in m’n armen, zonder problemen.  Hier zijn ze veel gemakkelijker dan in het westen.  Hier geven de moeders gemakkelijk hun baby aan een andere vrouw.  Dat zie in de klassen van Mbabazi’s School ook.


Ik heb nog nooit zo’n klein kindje in m’n armen gehad.  Wat een schatje!  Zou ik toch nog goesting krijgen?  Hahaha

Geen opmerkingen:

Een reactie posten