donderdag 17 augustus 2017

Debat tussen de vrouwen van P3 en de kinderen van P7


Als laatste les die ik bijwoon voor de vrouwen van klas P3 (Primary 3), hebben we een debat met de kinderen van P7 Ntungamo School.  Het debat is ‘forest or waterbodies’.  



 
Iedereen is enthousiast, zelfs de vrouwen.  Vorige week donderdag, toen ik naar Kabale was, hebben ze zich hier op voorbereidt, en blijkbaar goed voorbereid.  Ze staan allemaal heel zelfzeker voor de klas, en verdedigen hun standpunt in goed Engels.  Vooral Yustine is goed.  En het leuke aan Yustine is, dat haar zoon Burasio, ook in P7 zit.  Ook hij komt zijn standpunt verdedigen.  Ik denk dat dit voor de moeders een unieke gelegenheid is om eens met hun kinderen in klas te zitten.



Ik krijg de taak van ‘Chief Judge’.  Gelukkig zit Steven naast mij, hij is de Chairman, en kan mij zodoende uitleggen wat ik moet doen.  Charity is de secretary. 
 

Normaal mogen de Chief Judge en de Secretary tijdens het debat niets zeggen.  Charity maakt  hier een fout, en spreekt één van de sprekers aan, waarop ze onder haar voeten krijgt van Steven.  Dat vindt de klas natuurlijk super grappig.  Ik eigenlijk ook.


Pas op het einde mag ik mijn mening geven, alsook de punten.  Met een verschil van twee punten hebben de vrouwen gewonnen.  Dit verschil omdat de vrouwen veel krachtiger hun standpunten gaven, dan soms het gemurmel van de kinderen.  Maar ja, ze zijn nog jong.  Ze zullen dit hopelijk nog leren. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten