zaterdag 5 augustus 2017

It is not really a secret



Als ik naar het Volcano-House wandel, stapt  de oude chairman die aan de kikkerpoel woont, met mij mee.  ‘I want to tell you something, it is not really a secret, but people here don’t understand’.  Ik voel mij vereerd.  Hij verteld mij waarom hij en zijn vrouw niet meer samen leven.  ‘We zijn niet echt gescheiden, we wonen gewoon apart omdat, als we zouden blijven samen wonen, we teveel ruzie zouden maken’.   
Hij verteld dat hij 20 jaar met muzungu’s heeft samen gewerkt, en dat heeft hem veranderd.  Hij denkt en handelt nu anders dan de dorpsmensen hier, en daardoor voelt hij zich in het dorp waar zijn vrouw woont niet meer thuis.  Ze zien elkaar, ze bespreken samen familiekwesties, ze slapen zelfs af en toe samen.  Ik vind het wel grappig dat een man van 65 jaar dit aan mij verteld.  Maar ik kan hem wel begrijpen.  En het verrast mij eigenlijk wel een beetje, dat iemand van hier toch kan denken en handelen als wij Westerlingen. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten