dinsdag 22 augustus 2017

De beste chauffeur, dat is onze 'Kato'



Kato wil vandaag tot in Hoima rijden, dat is ver, maar hij wil het toch proberen.  We vertrekken met mooi weer, dat valt al goed mee.  Kato rijdt vlot, en we babbelen ondertussen gezellig.  We stoppen voor een short-call in Ntungamo om 10u, en weer zijn we weg.  

Om 11u30 zijn we in Tembo Safari, en eten we een vroege lunch, ‘de beste Tilapia in héél Uganda’.   

Om 12u zijn we weer op de baan, en Kato ziet het nog altijd zitten om door te rijden tot in Hoima. 

In Queen Elisabeth NP is het héél droog en warm.  Tegen dat we in Fort Portal komen, giet het water.  Je ziet overal het water ( rood water ) wegstromen, het weet niet waar naar toe.  Ik heb Fort Portal nog nooit zo verlaten gezien. Waar is iedereen naar toe?

We nemen de baan naar Kampala en voor Kenjojo slaan we af.  Het is nu 13u, en we hebben nog een 5-tal uren te gaan. De baan is nu geen asfalt meer, maar ook niet zo slecht als Kisoro-Nkuringo, het is harde rode aarde, met helaas véél putten.  Ik begin te twijfelen of het ons zal lukken om tegen 18u Hoima te bereiken.

Ongeveer halverwege Kenjojo-Hoima, zijn ze met wegenwerken begonnen, en dit is door de vele regen, een ware modderpoel geworden.  Een truck is zelfs compleet weggegleden en zit vast in een grote put.  Kato zijn auto heeft geen 4x4, dus dit wordt een gevaarlijk en slipperig ritje.  Mensen betalen hiervoor in pretparken, ik krijg dit er vandaag gratis bij.  En ik kan je verzekeren, ik heb zenuwen.  Kato lacht met mij.  ‘I have never failed!’.  En inderdaad, hij rijdt heel zelfzeker door alle slip en modder door.  Hij is een héél goeie chauffeur. Dat mag gezegd worden!

527 km; Kisoro – Hoima, in 11 uren rijden, met een half uurtje pauze! Proficiat Kato!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten