woensdag 28 december 2016

De straten zijn vuil

Ophaling van vuilnis, of afval sorteren, of recyclage, dat kennen ze hier spijtig genoeg niet.
Ze hebben hier wel plastiek en blik en glas. Gelukkig gebruiken ze dit in mindere mate dan wij, omdat dit dure artikelen zijn voor hen.
Dit afval vind je overal terug, op straat, in de berm, rond de huisjes van de mensen, en vooral op de plaatsen waar ze samenkomen.
Als je naar hier komt als toerist dan verschiet je hier toch wel van. De natuur is hier zo mooi, en dan zie je al die vuiligheid liggen.

Om eens aan te tonen dat het ook anders kan, hebben wij gisteren met de kinderen het vuilnis hier in het trade-center van Nkuringo opgeraapt.  We werden natuurlijk eerst raar bekeken, maar meer en meer kinderen kwamen toch meehelpen. En ze vroegen mij natuurlijk 'why are you doing this'. En dan zei ik dat wij in België mooie en propere straten hebben, dat iedereen er voor zorgt dat het voor zijn huis netjes is, dat wij niets op straat smijten. Allez ja, dit is toch de algemene regel.  Dat vonden ze toch interessant om weten, want het gras aan de andere kant is altijd groener hé.

Nu, ik besef heel goed dat deze éénmalige opruiming niet zal herhaald worden. Maar toch ...
's Avonds heb ik hier met enkele belangrijke mensen van de gemeenschap over gesproken, en kwam het voorstel om vuilnisbakken te plaatsen, en deze op bepaalde tijdstippen te laten legen. Dit vond ik een heel goed idee en ik heb deze man bedankt voor dit goed voorstel en zich hiervoor te willen inzetten.
Gelukkig ben ik hier nog een tijdje, dus kan ik dit voorstel opvolgen, dat wil zeggen, zal dit uitgevoerd worden.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten