dinsdag 27 december 2016

Engelse les voor de vrouwen van Nkuringo

Vorige week maandag zijn we gestart met Engelse les voor de oudere vrouwen hier in het dorp, die nooit de kans gekregen hebben om naar school te gaan.  Sommige van deze vrouwen kunnen zelfs niet lezen of schrijven.

Aangezien er hier regelmatig toeristen komen, omwille van de gorilla's (Silverback's), is het voor hen interessant om een beetje Engels te spreken, zodat ze toch een beetje kunnen communiceren en zodoende iets verkopen van hun oogst (bananen, avocado's, passievruchten, ...) of van hun handcraft (zelfgemaakte mandjes, schalen, maskers).

Ik leer de vrouwen Engels, en zij leren mij hun lokale taal, Ruchiga.
Voor wie deze lessen het moeilijkst zijn?
Ik zal jullie een ideetje geven van :

Hello, how are you ?  =  Agandi, oriyo ota ?
I am fine  =  Nidge
What is your name ?  =  Izina ryawe ori oha ?
My name is Sophie  =  Izina ryangye ndi Sophie
Nice to meet you  =  Wébalé kwiga


Tot nu toe zijn er al 7 leerlingen voor de Engelse les. Maar het probleem is dat deze vrouwen veel werk te doen hebben. Zij zorgen voor het huis, zij maken eten, zij werken op het land, zij gaan naar de markt. Dus, spijtig genoeg, kunnen sommigen niet tijdens elke les aanwezig zijn.


Fausta, Topista en Hanamarya


 Enkele van mijn leerlingen, zitten mij op te wachten en hebben er echt zin in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten