dinsdag 20 december 2016

Naar de locale markt



Vandaag zijn we naar de markt geweest nabij de congolese grens, in een gehuchtje Nteko. Je kan met het openbaar vervoer gaan, maar je moet er dan wel rekening mee houden dat, als het bergop is, je moet uitstappen en te voet gaan.


 Wij zijn te voet gegaan, genietend van het mooie landschap.
 

Je kan hier eindelijk elke dag naar een markt gaan. Elk dorp, elk gehucht heeft een dag in de week dat ze markt houden. En elke markt heeft z'n typische producten. Op de markt vandaag in Nteko vond je vooral mango's en kasave (tot bloem gestampt en vermalen).



 Er is ook een kleine veemarkt, geiten en schapen.



Uit interesse heb ik eens gevraagd wat een jong schaapje kost (het was zo juist geen lammetje meer).
60000 USH, of ongeveer 30 euro.  Ik denk dat ik hier eens een tajine ga maken voor mijn ugandese vrienden.  Dat moet lukken. Vandaag heb ik op dit marktje al een heel goed ingrediĆ«nt kunnen vinden dat ik graag gebruik, rode palmolie, vers van de pers.

 
Je kan ook vragen aan de locale slager voor een stukje "vers" vlees.



Een boomstronk is de hakblok, en achter hem zie je de blauwe weegschaal staan, in de vershoud-toonbank.  Ik zou aanraden om dit stukje vlees goed te bakken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten