zondag 25 december 2016

Kerst in Nkuringo

Iedereen heeft vandaag zijn of haar mooiste kleren aan. Groot en klein.
Iedereen komt samen en deelt de maaltijd.
Iedereen is blij vandaag.









Vandaag, kerstdag 2016. Iedereen heeft zo een beetje z'n eigen tradities en gewoontes op deze dag, voor mij zijn deze dit jaar totaal anders.
Sinds ik thuis vertrokken ben, heb ik één kerstboompje gezien, in de bank. Kerstliedjes op de radio, die heb ik ook niet gehoord. En dan vooral, het regenseizoen is hier gedaan, dus het wordt hier elke dag mooier weer, warmer. Ik heb hier geen kerstmuts nodig.
Na een lekker ontbijt, ananas - mango - passievrucht - vers fruitsap - toast en koffie, zijn we naar de kerk van Rubugira (nabijgelegen dorp, groter dan Nkuringo) geweest.  Hier is het komen en gaan in de kerk. Dat wil zeggen, je komt binnen wanneer het jou past, en je vertrekt wanneer het jou past. Dus, na ongeveer 2u30, zijn wij vertrokken.  Redenen waarom deze viering zolang duurt, ook vandaag, op kerst, werden er kinderen gedoopt, er was zelfs een trouw.

Zie hieronder de pasgehuwden die wuiven naar het publiek.

Na de viering werden we opgewacht door de kinderen van de muziekschool van de Singing Gorilla die met veel plezier zongen en dansen.




Deze kinderen zitten vol ritme en muziek. Klein en groot, allemaal.


Hierna kregen deze kinderen een kerstmaaltijd aangeboden, bestaande uit opgewarmde matoke-bananen en een soda (frisdrank).


Ook voor ons, opgewarmde matoke-bananen en geroosterd geitenvlees op een stokje.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten