dinsdag 20 juni 2017

Een tweedehands auto kopen in Uganda



Kato en ik rijden naar Kampala.  We gaan rondkijken voor een tweedehands auto, een 4x4, en groter dan degene die hij nu heeft, zodat hij toch wat meer business kan doen.  Onderweg pikken we een vriend van hem op, Hillary, die in de autobranche zit.  

Er was mij al verteld, je moet een Japanse auto kopen.  Dus, ik dacht dat ze hiermee een bepaald merk bedoelden.  Maar neen, het gaat hier om tweedehands auto's, die allemaal van Japan komen.

We rijden hiervoor naar een bepaald gebied aan de rand van Kampala, en dan zie je ... auto’s, auto’s, auto’s, … overal auto's, een oerwoud van auto's. En je moet je er tussen door wringen.  
Ik vraag mij af, als we nu deze daar in het midden zouden willen kopen, hoelang het zou duren om deze auto uit dit labyrinth te krijgen.  Een paar dagen denk ik.

En wie zijn de verkopers? Pakistanezen!  Hoe komt dit?   
'Omdat enkel zij het kapitaal hebben', zegt Hillary.
Ik vind de manier waarop ze de prijzen hier handhaven wel niet helemaal juist.  
Per type auto gebruiken ze min of meer dezelfde prijs.  Het bouwjaar of het aantal kilometers maken weinig verschil.  

Er loopt een hele sliert verkopers met ons mee.  Ik probeer ongeïnteresseerd achteraan te lopen, maar Hillary zegt dat ik hier als muzungu geen invloed maak op hun prijs.  Allé, dat is dan goed voor een keer, want anders, vanals ze hier een blanke zien, gaat de prijs onmiddellijk omhoog.
Deze keer is eigenlijk het tegendeel want ik hoor de verkopers zeggen :“they only have little money”.
Tja, klein beginnen kan ook hé.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten