zaterdag 28 januari 2017

A wedding-party

Evarist is uitgenodigd op de Giving-Away-Party van de zus van een vriendin. De “Giving-away-party” maakt deel uit van ‘trouwen’.  Er is heel veel volk.  Blijkbaar heb je hier geen officiële papieren uitnodiging voor nodig.  Veel mensen komen dan ook om te ‘eten’.  Grappig, hoe al de mensen op een stoel, met een bord op hun schoot, en met hun handen, zitten te eten.  Dit op een feest! En ze hebben hun mooie kleren aan.  Evarist en Matchati schieten dan ook in een lach, als ik een lepel uit mijn tas haal.  Hadden ze echt gedacht dat ik ook met mijn handen ging eten?! Neen hoor, ik ben dat niet gewoon, ik zou er een zootje van gemaakt hebben.






Er was ons gezegd dat de ceremonie zou beginnen om 13u.  Wij waren daar om 14u45, en de ceremonie is begonnen om 16u.  En waar bestaat de ‘Giving-away-ceremonie’ uit?   
Dit wordt georganiseerd door de ouders van de bruid. Dit is een bedanking naar de bruidegom en zijn ouders toe.  De ouders zijn al aanwezig op het feest, de bruid en bruidegom nog niet.  Eerst komt er een groepje jonge meisjes toe, mooi opgekleed en opgemaakt, en uit deze groep moet de vader van de bruidegom de bruid vinden.  Maar zij is er niet bij.  Deze meisjes zijn veel te jong.  Dus, hij heeft ze geld om terug naar huis te gaan.  Een tweede groep, deze meisjes zijn wat ouder, jonge vrouwen.  Maar ook hier is de bruid er niet bij.  Weer worden ze met wat geld voor transport, naar huis gestuurd.  Tijdens heel deze ceremonie zijn er twee ceremonie-meesters die alles met hun gepraat begeleiden en uitleggen.  Af en toe schakelen ze eens over naar het Engels zodat ik het ook zou verstaan.  Er zitten daar 200 mensen, en de aandacht gaat weer eens naar die ene blanke, die ene muzungu, en ik ben dan niet eens familie of vriend van deze mensen.  Ik ben gewoon mee met Evarist.  En als ik voort ga, dan bedanken de mensen mij nog eens om te komen.  


The Wedding-Cake

Geen opmerkingen:

Een reactie posten