dinsdag 17 januari 2017

Privé-school van Asgario of de staats-school Ntungamo



Vandaag, afspraak in de staatsschool Ntungamo met headteachter Francis en teacher Julius.  Als we elkaar met volledige naam voorstellen, Sophie Mahoro, herinnerd hij zich dat er een watertank aan hen geschonken is door een zekere Sophie Mahoro, “is it you?”? “yes, it is”.  Dit is leuk te horen.  En we gaan dan ook samen een foto nemen bij de watertank.  


Francis en Julius zouden graag hebben dat ik elke dag een uur Engelse les kom geven aan de leerlingen van Primary 7 (7de leerjaar, dit bestond vroeger ook bij ons, nu niet meer).  Dat is ok voor mij.  

Wat mij al snel opvalt, is dat het niveau hier is zeer laag.  Een groot verschil met de school van Asgario. Blijkbaar starten ze in de privé-scholen vroeger met Engels dan in de staatsscholen.  En dit merk je duidelijk.  Ik kan met de kinderen van Asgario’s school babbelen, dit vanaf Primary 2.  Maar hier, dit is Primary 7, verstaan ze maar weinig van wat ik zeg.  Ze hebben hier pas Engels in Primary 4 (het vierde leerjaar), daarvoor krijgen ze les in hun eigen lokale taal.  Maar vanaf dan moeten ze alles in het Engels begrijpen, en dat doen ze dus niet, wat een grote achterstand creëert. 
 

 In de school van Asgario, die wij ook steunen, volgde ik de les 'wiskunde' mee in Primary 6 (6de leerjaar).  En het niveau lag hier duidelijk hoger, ook al zijn deze kinderen jonger.


Als ik rondvraag aan de mensen, hoe kan dit, waarom is er zo'n verschil, waarom leren de kinderen in de staatsschool niet vroeger Engels.  Dit zijn blijkbaar de regels opgelegd door de regering.  In de privé-scholen hoeven ze zich daar niet aan te houden.  En natuurlijk, je zal het niet anders hebben, de school-fees, het inschrijvingsgeld voor de privé-scholen is duurder dan dat van de staatsschool.  Dus, het zijn altijd dezelfde mensen die vanachter lopen, 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten