dinsdag 10 januari 2017

Tijd voor de was en de plas

Vandaag ben ik alleen, Kato heeft een klant die hij naar één van de Lake's moet brengen, Matchati haar zoontje Wisdom is ziek, Evarist moet zorgen voor bouwmaterialen, ... zelfs de studenten Frans laten het vandaag afweten, tegen dat de les moet beginnen zit de ene in Kabale, de andere in Kisoro en nog eentje in Buhomo. Aiaiai, zo gaan ze niet veel Frans leren.

Dus, tijd voor mezelf, tijd voor de was en de plas, tijd om mijn kamer op te ruimen.

Hoe ik hier mijn was moet doen?
Manueel, in een teiltje, met een stukje zeep, en goed wrijven.
Hoe ze hier iets "wit" houden, dat begrijp ik niet, want het water hier is zelden helder.
Rood is de ideale kleur, want door het stof krijgt alles toch een roodbruine kleur.
Om mijn was te drogen, heb ik een droogrekje laten maken.  Serge heeft dit mooi uitgetekend, goeie schroeven en draad meegegeven, en voilà, hier is mijn droogrekje.




Hoe ze hier hun was drogen?  
Ze leggen die op het gras, op de struiken, op de omheining, op de berm, … 
Als het geregend heeft, dan hebben de mensen water, en dan zie je de volgende dag overal de was ‘liggen’ en ‘hangen’.  Maar jullie kennen mij hé, proper meisje, ik heb graag kleren zonder ‘insecten’.

En nu zijn jullie waarschijnlijk ook nieuwsgierig naar mijn kamer. 
Dat is een kleurrijke Afkrikaanse kamer. 






Er is nog altijd één bed onbeslapen!  Iemand interesse ?

En je moet geen wekker meebrengen, dat is hier totaal overbodig. Het zijn die vogeltjes die je hier 's morgens wakker maken, luister maar ...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten